Cookies Wij gebruiken cookies om de website optimaal te laten functioneren en om in te spelen op de informatiebehoefte van onze bezoekers. Door gebruik te maken van onze website stemt u in met het plaatsen van cookies. Lees meer hierover in onze privacy- en cookieverklaring.
Afbeelding: NVD_logo_2019-KLEUR_zonderdatum
14-1-2020

Voorlezen maakt groot versch!

Baby’s, peuters en kleuters die door hun ouders worden voorgelezen, ontwikkelen een voorsprong in hun taalontwikkeling.  Van de kinderen die niet worden voorgelezen heeft 30% voldoende woordenschat voor een goede start op school. Van de peuters en kleuters die wel geregeld zijn voorgelezen heeft bijna 70% voldoende woordenschat. Via het voorlezen ontwikkelen kinderen naast een goede woordenschat ook hun mondelinge taalvaardigheid en maken zij kennis met ‘boekentaal’, taal die afwijkt van de dagelijkse omgangstaal.  Niet alleen draagt het rijke, veelzijdige en complexe taalgebruik in boeken bij aan de effecten van voorlezen op de taalontwikkeling, ook de gesprekken die ouders met hun kinderen voeren tijdens het voorlezen werken stimulerend. Het is belangrijk om kinderen vanaf jongs af aan te laten ervaren hoe leuk voorlezen is. Een positieve attitude tegenover het lezen is belangrijk voor het later zelf willen leren lezen. De Nationale Voorleesdagen stimuleren ouders, pedagogisch medewerkers en leerkrachten om dit te doen. Meer input op www.leesmonitor.nl  of de brochure Meer voorlezen beter in taal. 

Van 22 januari t/m 1 februari 2020 zijn de Nationale Voorleesdagen, ook bij Cultura.

ACTIVITEITEN