Leerlijn Muziek

Muziek heeft een positieve werking. Het stimuleert de empathische vermogens en kinderen gaan er zelfs beter door presteren. ‘Muziek moet terug in het onderwijs’, aldus professor Erik Scherder, hoogleraar neuropsychologie en bewegingswetenschappen, die hier dan ook onvermoeibaar voor blijft pleiten. ‘Het luisteren naar muziek, maar vooral het maken van muziek draagt enorm bij aan de ontwikkeling van het brein.’ Ook koningin Máxima zet zich sterk in voor meer muziek op school. Maar muziek luisteren, maken en begrijpen is niet alleen belangrijk voor de ontwikkeling van een kind, het is ook gewoon hartstikke leuk!

Vaak horen we in het onderwijs: ik heb niets met muziek, ik voel me niet competent genoeg om les te geven, ik kan niet zingen. De aangeschafte muziekmethoden blijven vaak in de kast staan. Of: als er tijd tekort is, verdwijnt muziek als eerste van het rooster. Zelf genieten we wel van muziek, maar muziek geven aan kinderen… is een vak apart.

Muziek in de Klas (MIK)

Cultura ontwikkelde daarom de leerlijn Muziek in de Klas (MIK), een vierjarig traject dat bestaat uit uitdagende muzieklessen voor leerlingen, waarbij ook de groepsleerkracht wordt gecoacht zodat hij of zij uiteindelijk vol vertrouwen zelfstandig muzieklessen kan verzorgen.

Muziek in de Klas is ontwikkeld voor groep 3 tot en met 8 en biedt per jaar achttien lessen aan, verdeeld over drie modules van zes. In het eerste jaar verzorgt de MIK-docent per module de eerste vijf lessen. De zesde les wordt door de groepsleerkracht gegeven. In de daaropvolgende drie jaar verschuift deze balans: de groepsleerkracht gaat steeds meer muzieklessen verzorgen en de MIKdocent verandert meer en meer in een MIK-coach en MIK-adviseur.

Muziek in de Klas zorgt ervoor dat leerlingen zich ontwikkelen op het gebied van zang, ritmiek, luistervaardigheid, presentatie en muzieknotatie. Klassen zijn in de MIK-lessen vaak bezig met samenwerkingsprocessen: elkaar de ruimte geven en naar elkaar luisteren. Maar samen zingen en muziek maken zorgt ook voor veel plezier en kanaliseert verschillende emoties. Leerlingen worden dan ook sociaal-emotioneel sterker en worden bovendien gestimuleerd om ook in hun vrije tijd met muziek aan de slag te gaan.

De groepsleerkracht krijgt door middel van deze leerlijn veel handvatten aangereikt om zelf muziekles te geven. De eventuele aanwezige drempels worden verlaagd door bijvoorbeeld de eigen zangstem te leren gebruiken en ritmische vaardigheden te ontwikkelen. Groepsleerkrachten krijgen inzicht in hoe een muziekles georganiseerd kan worden, bijvoorbeeld wat betreft materialen, dirigentgebaren en grafische instructies.

Slechts voor € 5,- per leerling kan deelgenomen worden aan deze leerlijn. Er kan een beperkt aantal scholen deelnemen.

Heeft u vragen over deze leerlijn?

Neem dan contact op met Rutger Schehrer (coördinator Muziek Primair Onderwijs) via rschehrer@cultura-ede.nl . Hij helpt u graag verder.