Cookies Wij gebruiken cookies om de website optimaal te laten functioneren en om in te spelen op de informatiebehoefte van onze bezoekers. Door gebruik te maken van onze website stemt u in met het plaatsen van cookies. Lees meer hierover in onze privacy- en cookieverklaring.
Afbeelding: IMG_7873

BLOG: Een Theater in Rood

15-11-2018

Blogger Cecilia dook in de wereld van theater en ging op zoek naar antwoorden

Het aanzicht van twee rode gordijnen, het rode tapijt over de trappen en de zitting van een rode pluche stoel; hoe meer je erover nadenkt, hoe meer rood je in een schouwburg ontdekt. Wie wel eens in Cultura is geweest, heeft de kleur rood ook overal kunnen zien: in het logo, in de stoelen, muren, koffiekopjes, zelfs de brochure is rood. Maar waar komt het gebruik van dat fameuze rood eigenlijk vandaan?

1. Het Gevoel van Rood
Laten we er niet omheen draaien, rood is een dramatische kleur. We associëren het met de meest uiteenlopende emoties of situaties, van liefde en hartstocht, tot spanning, gevaar en natuurlijk bloed. Het is een warme kleur die bovendien elegantie en charme uitstraalt. Daarnaast worden we onbewust rustig en voelen we ons veilig wanneer een rode zaal dezelfde sfeer creëert als die van bijvoorbeeld de baarmoeder. Het stelt mensen op hun gemak en schopt ze tegelijkertijd van hun voetstuk. Zoveel bewogenheid kan ook eigenlijk nergens anders op zijn plaats zijn dan in het theater.

2. De Geschiedenis van Rood
In de tijd dat de eerste schouwburgzalen werden gebouwd, wat in Nederland in de zeventiende eeuw was, volgden veel architecten het voorbeeld van de Italiaanse opera, waar rood en goud de meest gebruikte kleuren waren. Toch was de invloed van Italië destijds niet overal even sterk, de Franse theaters gebruikten bijvoorbeeld de kleur blauw. Dat de kleur rood ons doet denken aan onze theatertraditie, draagt zo ook bij aan een sfeer van rijkdom en grootsheid.

3. De Wetenschap van Rood
Ook wetenschappelijk valt het gebruik van rood in theaters te onderbouwen. Het heeft namelijk alles te maken met de manier waarop wij licht waarnemen. Onze ogen zijn minder gevoelig voor rode tinten, waardoor het de eerste kleur is die we niet meer kunnen zien als er minder licht in een ruimte is. Daarnaast reflecteert licht niet op een rood oppervlak, waardoor de rest van de zaal donkerder oogt. Op het moment dat je bijvoorbeeld blauwe of groene stoelen plaatst, zullen die blijven opvallen, ook wanneer het zaallicht is gedoofd.

Al met al lijkt het een weloverwogen keuze te zijn geweest die wij nog lang zullen mogen aanschouwen. Of wordt het tijd voor verandering? Wat vind jij, moeten we potten verf gaan halen of blijft rood toch echt de beste kleur voor het theater?

Door Cecilia A Thoden van Velzen

Drie bloggende jongeren dompelen zich dit seizoen onder in de wonderlijke wereld van theater. Cecilia is één van de bloggers. Zij is voormalig Theaterkijker van Cultura en blogt voor Cultura over theater en het theaterleven.