Cookies Wij gebruiken cookies om de website optimaal te laten functioneren en om in te spelen op de informatiebehoefte van onze bezoekers. Door gebruik te maken van onze website stemt u in met het plaatsen van cookies. Lees meer hierover in onze privacy- en cookieverklaring.

Meet Up #1 – Het 1,5 meter theater

15-6-2020

Tijdens onze eerste online Meet Up op 28 mei bespraken we het 1,5m theater.

In deze Meet Up praatten we op een informele manier met onze theaterbezoekers over het reilen en zeilen in het theater.  Welke impact heeft de 1,5m maatregel op ons theater. Hoe ziet dat er in de praktijk uit? Welke maatregelen moeten we nemen om ervoor te zorgen dat we straks veilig naar een voorstelling of concert kunnen gaan? Hoe zit het met de gezelligheid. Kun je nog naast elkaar zitten? En verandert het onze ervaring in het theater?

Host van de Meet Up en tevens Stadsdichter van Ede Larissa Verhoeff schreef speciaal voor deze Meet Up een prachtig gedicht! Lees hier.

De onderwerpen en vragen die aan bod kwamen lichten we hier kort toe:

Voorop staat dat wij te allen tijde de richtlijnen volgen van het RIVM voor de benodigde maatregelen en dat wij het brancheprotocol van theaters en schouwburgen volgen. Aanvullend daarop bekijken wij specifiek voor ons gebouw en onze unieke locatie hoe wij deze maatregelen kunnen vormgeven.

Hoe ziet het 1,5m theater er in de toekomst uit?

Deze vraag houdt ons en vele andere theaters enorm bezig. We kijken naar onze zaal als uitgangspunt. Wat kunnen we daarin als je 1,5 afstand moet houden? We onderzoeken momenteel welke mogelijkheden we hebben en denken een aantal scenario’s uit.

Zo kunnen we de bestaande zaalindeling met de tribunes gebruiken, waarbij we bezoekers op 1,5m van elkaar plaatsen. We maken dan ook gebruik van de zijtribunes en het balkon. In dat scenario kunnen er 120 tot 140 bezoekers in de zaal. Maar bij toneel- en dansvoorstellingen is dat ca 70 bezoekers. Het is dus ook deels afhankelijk van het gezelschap of de voorstelling.

Een ander scenario wat we onderzoeken is bijvoorbeeld een indeling waarbij we de tribunes geheel inschuiven en we kleine zitjes plaatsen. Een voordeel van dit scenario is dat deze indeling qua sfeer waarschijnlijk gezelliger is. Maar er rijzen ook vragen over de zichtlijnen in dit scenario en de financiële haalbaarheid hiervan.

Betekent dat voor elke voorstelling een andere zaalindeling?

We zullen de komende tijd per voorstelling moeten bekijken wat haalbaar en realistisch is. De meest ideale situatie lijkt ons om het stoelenplan per voorstelling te bekijken. De kaarten worden ongeplaceerd verkocht. Je hebt als bezoeker dan geen vaste stoel of plek die je kunt reserveren. De plek wordt toegewezen op volgorde van binnenkomst van de reservering en het aantal personen per reservering. Het geeft ons meer flexibiliteit en we kunnen dan de 1,5m en de veiligheid waarborgen.

Mag je als stel naast elkaar zitten? Mag je als gezin bij elkaar zitten? En hoe werkt het als je alleen komt?

Natuurlijk kun je als stel naast elkaar zitten. Maar ook groepen die bestaan uit meerdere gezinsleden proberen we zoveel mogelijk bij elkaar te plaatsen. Reserveer je voor bijvoorbeeld 4 personen, dan zit je ook met die 4 mensen bij elkaar. Zijn dat vervolgens 2 stellen die samengaan, dan zullen die aparte zitplaatsen moeten krijgen. Kom je alleen, dan zit je waarschijnlijk ook alleen, niet naast een vreemde.

Wij kunnen nooit zeker weten of de groepsreservering ook daadwerkelijk uit gezinsleden bestaat. Hier ligt een grote verantwoordelijkheid voor onze bezoekers. Wij vertrouwen op hun eerlijkheid en medewerking om de situatie voor iedereen veilig te houden. Wel kunnen wij vragen stellen en mensen wijzen op hun eigen rol hierin.

Vooropgesteld staat de veiligheid van onze bezoekers, medewerkers en artiesten. We hopen wel, dat de sfeer van een avondje uit zoveel mogelijk kunnen behouden.

Momenteel zijn we druk bezig dit verder te onderzoeken en uit te werken.  

Welke aanpassingen gaan jullie nog meer doen?

Dit zijn we nu volop aan het uitzoeken. We volgen het corona protocol van onze branchevereniging de VSCD op basis van de RIVM richtlijnen.  Wij zullen de routing tijdens een theaterbezoek in het gebouw onder de loop nemen. Looproutes zullen worden aangepast, zodat we de 1,5m kunnen garanderen. In- en uitgangen worden wellicht aangepast. En natuurlijk zullen we moeten kijken naar de garderobe, de horecavoorzieningen in ons café en de sanitaire voorzieningen.

Moeten bezoekers een mondkapje op in de zaal?

Bezoekers worden nu (nog) niet verplicht om een mondkapje te dragen tijdens hun theaterbezoek. Hierin volgen we de richtlijnen van de RIVM en zij geven nog niet aan dat deze richtlijn van toepassing is op theaters. Maar als dit wijzigt en het dragen van een mondkapje wordt verplicht of aangedragen, dan zullen wij deze richtlijn of advies overnemen.

Als bezoeker staat het je natuurlijk vrij om een mondkapje te dragen als je je daar zekerder bij voelt. Ook als dat niet verplicht wordt.

Gaan wij de temperatuur van bezoekers opnemen?

Vooralsnog gaan we nog geen temperatuur van bezoekers opnemen. Zolang wij 1,5m maatregel kunnen handhaven, is koorts meten in principe niet nodig. Maar we sluiten het niet uit als de situatie hierom vraagt.

Is er een ventilatiesysteem aanwezig in de zaal?

Onze zaal heeft een goed ventilatiesysteem, waarbij de lucht in de zaal wordt afgezogen en verse lucht wordt ingeblazen. Dit systeem zal onder de loep worden genomen, om te kijken of het voldoet aan de eisen en of de ventilatie op orde is.

Kunnen we nog een drankje drinken na afloop voorstelling?

Ook daar denken we over na. En hier zien we ook meerdere scenario’s. De uitgifte van koffie en thee voorafgaand en een drankje na afloop willen graag blijven aanbieden. Of dat gaat lukken ligt aan verschillende scenario’s. We denken bijvoorbeeld aan bestellen via what’s app, gereserveerde tafeltjes waar een drankje klaar staat, of misschien wel een drankje in de zaal.

Kan ik nog aan de kassa een kaartje kopen?

Richtlijn van de RIVM is dat alle bezoekers van te voren reserveren en liefst online een toegangskaart kopen voor de voorstelling. Dit voorkomt direct contact en wachtrijen bij de kassa.

Zetten jullie extra schoonmaak in? En hoe gaat het met toiletbezoeken?

Op diverse plekken in het gebouw worden de schoonmaakwerkzaamheden aangepast. De toiletten, rails, deurklinken en de theaterzaal zullen na ieder bezoek extra worden gereinigd. Er zal voldoende desinfecterend materiaal aanwezig zijn, zodat je als bezoeker ook zelf de door jou gebruikte spullen kunt reinigen. In de toiletten zullen bijvoorbeeld niet meer dan twee mensen tegelijk aanwezig mogen zijn en zullen we de wachtrij moeten stroomlijnen.

Wat betekent dat voor de sfeer in het theater?

Genieten hoort bij theater vinden wij. Maar alles is nu anders en wordt vanuit een klinisch perspectief benaderd. Helaas is dit het nieuwe normaal. Ook voor ons is het zoeken naar een balans tussen veiligheid en sfeer. Wij vinden het erg belangrijk om van onze bezoekers te horen hoe jullie hierin staan. Wanneer word je blij en enthousiast om naar theater te gaan? Wat zou je eventueel tegenhouden? We vinden het erg leuk en belangrijk als jullie hierover meepraten en denken. Voel je dan ook vrij om ons hierover te benaderen!

Wanneer weten jullie meer over de protocollen?

Momenteel zijn we bezig met veel zaken uitzoeken en onderzoeken. Gelukkig hebben we nog even, want onze eerste voorstellingen starten pas weer in september. Dat geeft ons ruim de tijd alles tot in de puntjes te regelen.

Hoe zit het met de voorstellingen die vorig seizoen niet door konden gaan door de corona maatregelen?

De antwoorden op deze vraag kun je hier vinden.

MEET UP #2 – Het theaterprogramma

Het theaterprogramma voor het nieuwe seizoen (20/21) stond in de start blokken om gelanceerd te worden. De theaterbrochure was bijna klaar. Maar toen kwam de coronacrisis en stond alles plots on hold. Voorstellingen werden geannuleerd en verplaatst. Alle maatregelen, protocollen en procedures waar theaters zich nu aan moeten houden, hebben consequenties voor het theaterprogramma vanaf september. Kunnen de shows nog wel gespeeld zoals ze gepland en gemaakt zijn? Of moeten de programma´s worden aangepast? Is het financieel haalbaar voor theaters en artiesten om te spelen voor een half volle zaal? En welke veranderingen hebben wij door moeten voeren in het programma?

Praat op donderdag 25 juni om 19:30 uur online mee tijdens de live Meet Up over dit onderwerp. We vertellen je meer over het reilen en zeilen achter de schermen en geven antwoord op al je vragen. Het definitieve programma van de Meet Up wordt binnenkort bekend gemaakt. We kunnen alvast verklappen dat er leuke verassingen voorbijkomen!

Meld je aan door een mailtje te sturen aan theater@cultura-ede.nl en je ontvangt van ons per mail een instructie en een code om aan te haken.