Afbeelding: Guido_Spek_Website

Op donderdag 7 november bezochten onze nieuwe groep Theaterkijkers de voorstelling van Guido Spek 'Gelooft niet alles wat op internet staat'. Lees en bekijk hier hun ervaringen!

BY LOTTE

In zijn eerste theatertour haalt Guido Spek van alles uit de kast om het publiek een vermakelijke avond te bezorgen. Anderhalf uur wordt ingevuld met improvisatie, sketches, persoonlijke verhalen en vooral veel muziek waar je als publiek zijnde je eigen steentje aan bij mag dragen. Tijdens deze voorstelling kan je dus achterover leunen en luisteren, maar ook een microfoon onder je neus verwachten.

De titel van deze voorstelling sprak mij aan omdat internet al jarenlang een actueel thema is waar bijna iedereen, inclusief ikzelf, een mening over heeft. Een theatervoorstelling dat over het internet gaat leek mij daarom wel wat. Ik was dan ook erg nieuwsgierig naar wat Guido ons te vertellen had.

Hoewel het internet een steeds terugkerend thema in de voorstelling was, zocht ik naar een rode draad in zijn verhaal. Doordat er in een korte tijd veel vormen van theater werden laten zien, vond ik de voorstelling wat chaotisch en mistte ik wat logica in de verhaallijn. Ik verwachtte iets meer diepgang rondom de titel van de voorstelling maar deze vond ik niet.

Dit betekent echter niet dat ik de voorstelling niet aanraad. Als muziekliefhebber heb ik genoten van de zang en verschillende instrumenten die bespeeld werden. Daarnaast heb ik ook zeker gelachen en zaten er originele stukken in de show.

Al met al ben ik door de titel misschien een beetje op het verkeerde been gezet en voldeed de voorstelling niet helemaal aan mijn verwachtingen. Desondanks ben ik wel verrast door de muzikale toevoeging en de positieve energie die Guido met zich mee brengt.

Als je benieuwd bent geworden naar de voorstelling zou ik hem zeker gaan bezoeken. Vorm er je eigen mening over en lees niet al te veel recensies, want je moet tenslotte niet álles geloven dat op internet staat.

BY SURAYA

guido spek suraya

BY KATINKA

De voorstelling van Guido Spek was leuk, ik heb me vermaakt, ik heb gelachen, ik heb me verwonderd over alle verschillende instrumenten op het podium, kortom, ik heb een goede avond gehad. Maar de voorstelling zal me niet lang bijblijven. Niet dat ik dit niet wil, maar daar was hij niet indrukwekkend, of stom (die blijven je ook lang bij), genoeg voor. Guido is een goede acteur dus aan zijn doen en laten op het podium lag het niet, je kon zien dat hij zich daar als een vis in het water voelde. Maar inhoudelijk had de voorstelling interessanter gemogen. Bijvoorbeeld bij zowel zijn verhaal over de dieren in het bos, als de liedjes die hij zong kon ik er nog wel bij blijven op dat moment, maar de teksten zullen niet bij mij blijven de rest van mijn leven. Het enige wat ik niet snel zal vergeten is dat Toos, een oudere vrouw, bij het buigen ineens vanuit het publiek het podium op liep om tegen een ongemakkelijke Guido te zeggen dat ze het een hele goede voorstelling vond. Dit kan dan weer alleen gebeuren in zo’n huiselijk theater als Cultura.

BY SOPHIE

Guido Spek is dit jaar begonnen met zijn eerste cabaretvoorstelling ‘Geloof niet alles wat op internet staat’. Guido is acteur, vooral bekend van zijn rol als ‘Sjoerd Bouwhuis’ in ‘Goede tijden Slechte tijden’. Zijn voorstelling is speels, muzikaal en ietwat rommelig.

De voorstelling bestaat uit verschillende sketches. Er ziet niet per se een logische volgorde in deze sketches. Er is wel een terugkerende sketch: een verhaal over dieren in een dierenrijk die moeten beslissen of ze zich wel of niet willen aansluiten bij het schimmelnet, een soort internet. Guido leest dit op een erg grappige en boeiende manier voor aan het publiek.

Wellicht heeft Guido ervoor gekozen om geen rode draad in zijn voorstelling te creëren omdat als je op je telefoon zit je ook van hot naar her wordt gesleept: je beantwoordt een appje, je leest het nieuws, je checkt Instagram en je luistert een liedje op Spotify.

Guido kiest ervoor om veel interactie met het publiek te hebben. Zo vraagt hij bijvoorbeeld naar date ervaringen via datingsites van het publiek, welke tip je je 12-jarige ik zou geven en zelfs om in een microfoon te zingen.

Persoonlijk ben ik geen fan van te veel interactie met het publiek tijdens een voorstelling. Ik ga met de verwachting naar een theatervoorstelling om naar een stuk te kijken en om vermaakt te worden, niet om persoonlijke verhalen te delen met mensen die ik niet ken. Het gevolg is dat ik niet meer helemaal gemakkelijk op mijn stoel zit omdat je weet dat de acteur ook met de microfoon bij jou kan komen.

Guido maakt veel muziek tijdens de voorstelling en hij is zeker muzikaal. Het podium staat vol met instrumenten: een piano, een keyboard, een gitaar, een elektrische gitaar en een mondharmonica. Guido bespeelt ze allemaal. Hij heeft zelf liedjes geschreven, over het leven en de liefde. Hij heeft ook samen met het publiek een lied gemaakt over Shrek.

Op het einde vertelt Guido dat de theaterzaal van Cultura een hele speciale zaal is waar een hele goede geluidsdemping is en dat bekende artiesten, zoals Paul McCartney en de zangers van Toto, bepaalde hits hebben opgenomen. Daarna volgt er een lange ongemakkelijke stilte. Dit was in mijn ogen de enige sketch waardoor de titel van de voorstelling duidelijk werd.

‘Geloof niet alles wat op het internet staat’ is dus een muzikale, interactieve, grappige en licht chaotische voorstelling. Na afloop van de voorstelling loop je als bezoeker met wat vraagtekens de zaal uit, maar dat was waarschijnlijk ook de bedoeling van Guido Spek.