Afbeelding: Hehobros_on_tour_Website

Op donderdag 17 oktober bezochten onze nieuwe groep Theaterkijkers de voorstelling HEHOBROS on TOUR van Pepijn Schoneveld en Keving Hassing. Lees en bekijk hier hun ervaringen!

By Lotte

De mannen Pepijn Schoneveld en Kevin Hassing vormen samen het duo de Hehobros. De een is hetero, de ander is homo. En toch, ondanks (of misschien ook wel dankzij) dit verschil, zijn Pepijn en Kevin beste vrienden. In de voorstelling van de Hehobros wordt je meegenomen in gesprekken tussen de heren die gaan over uiteenlopende thema’s. Op het ene moment gaat het over liefdesverdriet en op het andere moment over het verven van je haar. De gesprekken leveren discussies, vragen, verwijten en grappen op wat als publiek zijnde heerlijk is om naar te luisteren. Door de actualiteit van de thema’s zijn de gesprekken herkenbaar, interessant en zetten ze je aan het denken. Het is voelbaar dat de twee een bijzondere vriendschap met elkaar delen. Geen vraag is te gek, geen opmerking is te veel en geen grap is te grof. Hierdoor is de voorstelling humoristisch, intiem en absoluut niet oppervlakkig. De Hehobros hebben mij enorm verrast met hun humor, chemie en eerlijkheid. Daarnaast gaven ze beide een onverwachte solo cadeau waar ik kippenvel van kreeg. Het lijkt mij zeker leuk om meer van de Hehobros te zien en als mensen mij vragen of ik deze voorstelling aanraad dan is mijn antwoord een dikke vette ja!

By Babette

babette hehobros 1
babette hehobros 2

By Sophie

Na het succes van de online serie Hehobros (VPRO) hebben acteurs, Pepijn en Kevin, ervoor gekozen om nu het land door te gaan met hun eigen theatervoorstelling. Even kort: Hehobros gaat over de vriendschap tussen Pepijn en Kevin, de een is homo en de ander hetero. Pepijn en Kevin hebben (humoristische) gesprekken over de liefde, het verschil tussen homo’s en hetero’s, hun toekomstplannen en stereotypen over vriendschap en seksualiteit. De voorstelling is opgebouwd uit verschillende sketches, zang en dans. Ook wordt het publiek betrokken bij de voorstelling. Waardoor het dynamisch en levendig is. Een terugkerende sketch is het gesprek op Tinder of Grindr tussen Kevin of Pepijn en een match. De gesprekken worden hardop voorgelezen. Het publiek komt op deze manier achter de moeizaamheden die komen kijken bij online daten: oppervlakkige gespreken, matches die alleen over seks praten of matches die na een leuk gesprek ineens niet meer reageren. Een andere sketch is interactief met het publiek: Kevin vindt het moeilijk en eng om oud te worden en daarom verft hij zijn haar. Pepijn wijst een vrouw aan in het publiek die volgens hem ‘fucking oud’ is, ‘maar zij heeft toch alsnog een leuk leven?’ Pepijn vindt het op zijn beurt ongemakkelijk om een man een knuffel en compliment te geven, Kevin pusht hem dit toch eens te oefenen met iemand uit het publiek. Naast de sketches wordt er ook gedanst (flamenco!) en gezongen. Het toneelbeeld is simpel: een witte tafel, twee witte stoelen en een groot scherm dat kleur geeft. Het heeft hierdoor een moderne en minimalistische uitstraling. Er is gekozen voor R&B- en popmuziek. Een juiste keuze, omdat de doelgroep tussen de 20 en 35 jaar ligt. Kortom: Een komische en dynamische voorstelling die voor elke ‘millennial’ herkenbaar is.

By Suus

Gisteren bezocht ik Hehobros in Cultura Ede met de Theaterkijkers. Van tevoren mochten we alvast een beetje voorproeven en na de voorstelling hadden we nog een soort meet-and-greet met Pepijn Schoneveld en Kevin Hassing. Ik vroeg me af waarom zij het belangrijk vinden om deze show te doen en daarop volgde deze dialoog.

K: “Er is nog best veel te winnen en te vertellen over homoseksualiteit om het meer te normaliseren.”

P: “En we willen ook een beetje het vooroordeel over mannenvriendschap aanpakken. Er wordt altijd gezegd ‘oh mannenvriendschap, da’s voetbal kijken huhuhu’, terwijl het meer kan zijn dan dat.”

K: “Pepijn licht mij bijvoorbeeld in over dingen die ik niet weet over het heteroschap en andersom. Met heel veel humor, maar het is wel interessant. Ik vind het heel interessant om te horen over al die vrouwen die hij date, hoe dat dan werkt.”

P: “En wij verschillen in alles. Seksualiteit, smaak, hij doet flamenco?? soort rondstampen…”

K: “Hij zingt niet vals.”

P: “Ja, dus we verschillen in álles, maar we zijn wel beste vrienden, dus. De grote boodschap zou dus kunnen zijn: ondanks alle verschillen…”

K: “Of dankzij.”

P: “Dankzij alle verschillen, vinden we elkaar toch, en accepteren we elkaar. Ondanks alle verschillen kun je toch bevriend zijn.”

K: “Maar vooral…”

P: “Geld! Dat ook!”

K: “Haha, maar vooral moet het ook gewoon een leuke show zijn. Dit is gewoon heel erg ons ding. Dit is gewoon wat wij leuk vinden en hopelijk vinden andere mensen dat ook leuk. En zo begint het en is het eigenlijk nog steeds.”

P: “Ja, en we wilden ook een soort ander geluid brengen, daarom hebben we ook veel hiphop-muziek gekozen en we wilden het decor een beetje fris en modern maken.”

De twee mannen vertelden ook nog waar het idee eigenlijk begon. Pepijn wilde graag een lied zingen en Kevin wilde een flamenco dans doen. En oh ja, Pepijn wilde ook graag een velours shirt aan. Dat zijn de eisen die ze aan hun show stelden, en al die aspecten zitten er tot nu toe nog steeds in. Dus wil je Pepijns coole shirt graag zien? Kijk dan hieronder wanneer ze bij jou in de buurt zijn. Check ook even de agenda van Cultura, misschien komen we elkaar een keer tegen!

hehobros susan
hehobros susan2