Afbeelding: ons wereldrijk

Op woensdag 5 februari bezochten onze nieuwe groep Theaterkijkers de voorstelling Ons Wereldrijk van Hotel Modern. Je kunt de ervaringen van onze Theaterkijkers volgen via onze social media kanalen. En enkele zijn hier ook toegevoegd!

Afbeelding: sara hotel modern

By Sarah

Sinds kort ben ik Theaterkijker bij Cultura Ede. Dit houdt in dat ik maandelijks een voorstelling bekijk en hier iets over schrijf.

Hieronder schrijf ik over de laatste voorstelling die ik heb bezocht.

• Voorstelling: Ons Wereldrijk
  • Artiesten: Theatergroep Hotel Modern en geluidscomponist Arthur Sauer
  • Theatervorm: Poppenspel
  • Thema: De geschiedenis van de kolonisatie van Indonesië

Het theater heeft me kennis laten maken met een vorm van verhalen vertellen die ik erg bijzonder vind. Theatergroep Hotel Modern en geluidscomponist Arthur Sauer brengen de geschiedenis van de kolonisatie van Indonesië in beeld als poppenspel. Met minicamera’s filmen ze de poppetjes die zich voortbewegen door de nagebouwde miniwereld, over de maquettes van rijstvelden, boten, dorpjes en door de oerwouden.

Kunst nodigt uit om te kijken

Je hoeft geen geschiedenisstudie gedaan te hebben om te begrijpen dat kolonisatie niet de meest vriendelijke manier was van handel drijven. Ik was erg benieuwd hoe het poppenspel dit vertaald zou hebben. En wat ik zag tijdens de voorstelling was dat deze theatervorm op een bepaalde manier de realiteit versimpelt waardoor het ‘makkelijker’ aan te nemen is wat de geschiedenis vertelt. Je ziet poppetjes die vechten in plaats van mensen die vechten. En aannemen dat poppetjes onrecht doen is toch makkelijker dan accepteren dat mensen dit kunnen. Dat vind ik het gave aan kunst: het maakt de waarheid toegankelijker en maakt dat verhalen verteld worden.

Beeld en Geluid

We keken een film die ter plekke gecreëerd werd met poppetjes, maquettes, rookmachines en geluiden. Ik vond het heel verfrissend om te zien, omdat het echt een persoonlijke stijl is die deze theatergroep zelf heeft neergezet. De geluidscomponist bekrachtigde het verhaal met geluidseffecten. Met bleekselderij, kokosnoten, dierengeluiden, geluidsopnames van Indonesische stemmen, achtergrondmuziek en meer geluidseffecten werd de sfeer compleet gemaakt. Af en toe begon één van de poppenspelers ook als verhalenverteller een stuk geschiedenis te vertellen.

Een leuke verrassing was dat we na afloop van de voorstelling het podium op mochten komen om de maquettes en poppetjes van dichtbij te bekijken en te fotografen. Heel tof dat deze mogelijkheid werd gegeven, want dit haalt de hele belevingswereld van de artiesten natuurlijk nog dichterbij.

Aanrader?

Het is het bezoeken waard, vooral als je houdt van kunstenaars die echt hun eigen authentieke stijl gebruiken om verhalen te vertellen. Zelf wil ik in ieder geval wel nog een volgende voorstelling van deze groep bezoeken, ik ben benieuwd naar meer van hun kunst. Deze voorstelling is te zien tot in april in verschillende theaters in Nederland.

sara hotel modern2
sara hotel modern3
sara hotel modern4
sara hotel modern5
Afbeelding: sophie hotel modern 2

By Sophie

Afgelopen donderdag heb ik de voorstelling ‘Ons wereldrijk’ van het gezelschap Hotel Modern bezocht in Cultura. Toen ik de zaal binnenliep was ik gelijk verrast door de opmaak van het podium: het hele podium stond vol met tafels waar allemaal kleine zelfgemaakte boompjes, poppetjes, boten, dorpjes en andere voorwerpen op stonden. Ook wel een maquette genoemd. De drie spelers, Herman Helle, Arlene Hoornweg en Pauline Kalker, stonden al op het podium.

Een van de spelers, Herman Helle, opent de voorstelling met een verhaal over zijn overgrootvader die kapitein was van het zeilschip Johanna in Indonesië. We zien hier ook een foto van.

Na deze korte en persoonlijke inleiding begint de voorstelling, de lichten worden gedempt. Door middel van een groot scherm ziet het publiek wat zich op de tafels afspeelt. De drie spelers filmen dit live met een kleine videocamera. Op deze manier ziet het publiek alle details. Dit vond ik erg knap en origineel bedacht en uitgevoerd.

Het verhaal gaat over de kolonisatie van de Nederlanders in Indonesië in de 17 eeuw (tussen 1600 en 1680). Het verhaal richt zich specifiek op drie eilanden: Ambon, Banda en Java. Dit zijn drie rijke eilanden die specerijen verbouwen en verhandelen aan andere landen. We volgen hoe de Nederlandse kolonisten de eilanden met veel geweld aan zichzelf toe-eigenen.

Ik vond het interessant om te horen hoe de kolonisatie in grote lijnen op deze eilanden is verlopen. Op de middelbare school heb ik hier ook over geleerd maar door deze voorstelling leer je het verhaal op een andere manier kennen. Namelijk op een meer visuele manier: je ziet het letterlijk voor je.

Kortom, het is een leerzame en creatieve voorstelling die je een goed beeld geeft van wat er zich op deze Indonesische eilanden heeft afgespeeld in de gouden eeuw. Na afloop mochten we de maquettes bewonderen en foto’s maken.

sophie hotel modern 1
sophie hotel modern 3

By Babette

De vorige voorstelling die ik bezocht: poppenspel met (bijna) levensgrote poppen. Deze voorstelling: miniatuurpoppetjes van zo’n 8 cm.

Wat een toevallig contrast!

Ik wist van te voren dat deze voorstelling over de geschiedenis rondom Indonesië en Nederland zou gaan. Verder wist ik niets, en dus liet ik me gewoon verrassen. Want dat is één van de dingen die ik graag doe in het theater: me gewoon laten verrassen en onderdompelen in een andere wereld. Soms een wereld die vermaakt, soms een wereld die prikkelt, of me diep raakt. Maar altijd een wereld die ik enkele uren later weer verlaat; met een nieuwe, waardevolle ervaring die ik met me meeneem in het dagelijks leven.

Bij binnenkomst in de zaal viel het meteen op dat zo’n beetje het volledige podium volstond met tafels met daarop maquettes. Het leek wel een soort creatieve werkplaats. Rommelig, ongeordend en sowieso mijn nieuwsgierigheid opwekkend. Het riep meteen vraagtekens op, dit was namelijk niet alledaags, zelfs niet voor in het theater.

Na een korte introductie door de drie acteurs over het ontstaan van de voorstelling (vanwege de familiegeschiedenis van Herman Helle’s voorouders in Indonesië) begon het spektakel, en dat was het! Met camera’s die close-up de maquettes filmden werd de geschiedenis verteld vanaf het prille begin van de bemoeienis van de Nederlanders op drie Indonesische eilanden. Poppetjes van metaaldraad met stof en mensenhoofden (de Indonesiërs), schapenkoppen (de Nederlanders) of vogelkoppen (enkele Indonesische vorsten) werden bespeeld door de drie acteurs. In één ademteug ging het verhaal door en hoewel er gewisseld werd van locatie (en dus overgeschakeld werd naar een andere camera), viel er geen onderbreking te bespeuren. Soms renden de acteurs gehaast naar de andere kant van een tafel om daar op tijd verder te kunnen gaan.

Ter plekke werden live verschillende geluiden gemaakt om het verhaal levendig te maken. Zo kwam ik er na de voorstelling achter dat de geluiden die een kakkerlak en rat maakten, alsook de slachtoffers die vielen in de gevechten, gemaakt werden door het breken van selderijstengels. Ingenieus! Resultaat na de voorstelling: een bak vol met gekneusde stengels (waar geluidsman Arthur Sauer overigens aan het eind van het tournee selderijsoep van wil gaan maken). Rook, licht- en geluidseffecten en de close-up camerabeelden maakten dit een boeiende voorstelling, óók als je interesse niet bij geschiedenis ligt. Zeer de moeite waard om mee te maken.

Bonus: aan het eind werd het publiek uitgenodigd een kijkje te nemen door het decor. Je loopt tussen alle maquettes door, mag je vragen stellen aan de acteurs en krijgt leuke weetjes te zien en horen, zoals dat van de selderij.

babette hotel modern1
babette hotel modern2
babette hotel modern3