Afbeelding: Minoux_Website

Op vrijdag 25 oktober bezochten onze nieuwe groep Theaterkijkers de voorstelling Moeder mag niet dood van Minoux Lees en bekijk hier hun ervaringen!

BY BABETTE

babette minoux

BY ZOË

Een stuk is pas een goed stuk als je heel de publiek erin mee kan trekken. Dit gebeurde in het stuk moeder mag niet dood. Het was een heel aangrijpend verhaal. In het begin was het nog vaag en snapte ik niet helemaal waar ze naar toe wilde maar uiteindelijk werd het duidelijk. Het ware emotionele dingen verteld op een humoristische manier. Elke keer als de tranen bijna kwamen maakte ze weer een comische opmerking en zat het publiek weer te lachen. Wat een prachtig stuk en wat prachtig dat moeder en dochter zo open zijn op het toneel over hun band. Veel moeders en dochters kunnen hiervan leren.

BY SUUS

Dance, like your life depends on it

Moeder mag niet dood. Het klonk als een heftig stuk. En dat was het ook. Minou Bosua is 48, heeft twee broers en ze heeft een vrouw en een kind. Ze heeft ook nog een moeder, Jopie, zij is 88 jaar oud. Ze doet nog van alles, zoals dansen! Wat is haar geheim? Hoe blijft ze zo levendig in haar oude dag? Nou, door te leven dus.

Spannend en ongemakkelijk

Vorige week vrijdag bezocht ik deze bijzondere ‘dancing docu-comedy‘ van Minoux. Allerlei verschillende kunsten kwamen bij elkaar op het podium: dans, filmbeelden, en toneel. Het leek mij leuk om mijn eigen moeder mee te nemen, wel zo toepasselijk. Achteraf gezien was dat misschien niet super handig. Het was namelijk best een confronterend stuk. Het ging over opvoeding en de ouder-kind-relatie. En net zoals bij (bijna) iedereen, is die van ons niet perfect.

Want in de meeste relaties verwacht de één andere dingen dan de ander. Bovendien heb je te maken met verschillende interesses en dat botst soms. Mijn moeder en ik vinden bijvoorbeeld wel dezelfde dingen leuk en gaan dus ook af en toe samen op stap, maar we vinden niet dezelfde onderwerpen interessant. Een diep gesprek zit er dus bij voorbaat eigenlijk al niet in. Dat blijft maar een beetje over koetjes en kalfjes (lees: school & werk) gaan. Misschien niet erg, maar soms vind ik het wat jammer.

Zeker een aanrader!

Al met al heeft de voorstelling dus heel wat losgemaakt. Precies zoals het hoort in het theater! Ik kijk ook uit naar de volgende show van Minoux, die gaat over modern ouderschap. Ze is nu zelf namelijk ook moeder, samen met haar vrouw. Haar vrouw is de biologische moeder en ik ben benieuwd hoe zij dat ervaren.

Afbeelding: minoux suus
Pietenhuis

Sinterklaas vind het leuk als jij bij hem op bezoek komt.