Afbeelding: Steef_de_Jong_Website

SISI BOY – Steef de jong & Groots en meeslepend

Op vrijdag 21 februari bezochten onze nieuwe groep Theaterkijkers de voorstelling SISI Boy van Steef de Jong & groots en meesleepend. Je kunt de ervaringen van onze Theaterkijkers volgen via onze social media kanalen. En enkele zijn hier ook toegevoegd.

By Babette

babette sisi 1
babette sisi 2
babette sisi 3

By Lotte

Een aantal jaar geleden bezocht ik een voorstelling van Steef de Jong op de Parade in Utrecht. Ik kan mij herinneren dat er op het podium een grote kartonnen doos stond die zich gedurende de voorstelling continue ontvouwde tot een nieuw decor. Het zat zó creatief in elkaar dat de voorstelling mij altijd is bij gebleven. Ik was dan ook razend enthousiast dat ik als theaterkijker opnieuw een voorstelling van Steef de Jong mocht zien.

Het decor leek in eerste instantie simpel. Op het podium was een hoog hekwerk te zien waar verschillende kartonnen schilderijen aan hingen. In het midden hing een schilderij dat nog helemaal wit was. Dit schilderij wordt in de eerste vijf minuten van de voorstelling op een enorm creatieve manier omgetoverd tot een prachtig landschap waardoor je als kijker meteen in het verhaal zit dat Steef de Jong vertelt.

Dit verhaal, dat verdacht veel lijkt op het verhaal van Keizerin Sisi, gaat over het leven van de acteur. Het gaat over zijn jeugd, zijn studietijd en zijn liefde voor een keizer. Naast de monologen kan je genieten van liederen waarbij zowel opera als meerstemmig gezongen wordt. Alles door Steef de Jong zelf.

Door de liederen, het verhaal, het decor en de humor van Steef de Jong kom je terecht in een droomwereld die bijna werkelijkheid lijkt. Als kijker blijf je geboeid van het begin tot het eind en leef je mee met het verhaal van zowel keizerin Elisabeth als het verhaal van Steef de Jong. Waarbij het uiteindelijk gaat om zelf acceptatie en het geluk in jezelf vinden.

Voor iedereen die van muziek, opera, creativiteit, verassingen, schilderen, theater, humor, diepgang, keizerin Sisi, ontroering en vrolijkheid houdt, is deze voorstelling een grote aanrader!!

Afbeelding: suus bezoekt sisiboy

By Susan

Dat decor zit wel snor

Toen we de zaal binnenliepen, stond Steef de Jong (Groots en Meeslepend) ons vanaf het podium al te bestuderen. Met een witte jas aan en een kwast in zijn hand, als een echte artiest. Hij begon met het beschilderen van zijn canvas. Even de kwast in de verf dopen en gaan. Door de flapjes van het decor om te slaan simuleerde hij het schilderproces. In eerste instantie vond ik dat gebruik van decor enigszins flauw, ik vroeg me af wat dit aan het stuk toevoegde. Naarmate de eenmansoperette vorderde begon ik me toch te hechten aan het decor. Zo hingen aan de wand drie schilderijen van zijn vader, moeder en vriend. Door middel van een stokje kon hij hun monden laten bewegen en met zijn eigen mond gaf hij ze een stem.

Gekrenkte mannelijkheid

Steef wisselde af en toe van karakter – van zichzelf, naar z’n moeder en van keizerin Elisabeth ‘Sisi’ naar docente Joke – meestal was dat goed te volgen, maar Sisi en Steef haalde ik af en toe toch door elkaar. Met het typetje Joke liet Steef zien hoe hij sindsdien is gegroeid. Op de kunstschool maakte Steef een typische ‘Sisi-jurk’ van een stoel, en tijdens de beoordeling refereerde Joke naar Steef als ‘her’ en ‘she’, wat behoorlijk veel reactie bij zijn klasgenoten in gang zette: ‘Heb je die adamsappel niet gezien?!’ en ‘You keep calling him her!’, en tegen Steef: ‘Be a man, tell her you’re a he.’ Een gênant moment voor Steef, maar niet zozeer omdat Joke dacht dat hij een meisje was, eerder door de zeer verontwaardigde reacties van zijn klasgenoten. Tijdens de periode daarna zette hij een zo diep mogelijke stem op en onderdrukte hij zijn liefde voor Empress Elisabeth om mannelijk over te komen. Inmiddels boeit het hem niet meer zo wat anderen van hem denken en laat hij telemarketeers met liefde verward de telefoon op de hoorn slaan, wanneer hij ze verteld dat hij wel degelijk meneer de Jong is, maar dat zijn man, die niet meneer de Jong is, de energie in huis regelt.

Steef-fan

Aan het eind van de rit was ik best wel fan van Steef geworden. Op een grappige, creatieve manier een mooie boodschap neerzetten, daar heb ik altijd wel respect voor. Zelfs zo dat ik zijn LP en cd nog overwoog te kopen, maar €20,- kan ik als armoedig studentje toch niet missen. Zeker niet aangezien ik geen LP heb. Mijn allerfavorietste moment van de voorstelling was trouwens dat hij nog terugkwam op zijn uitspraak: ‘Ik zei altijd tegen mijn moeder dat ik zo graag in een schilderij wilde springen… En nu kan ik dat!’, dat bleef nogal hangen bij mij want ik vroeg me af wat hij daarmee bedoelde. Had het een diepere betekenis? En ergens tegen het einde van de voorstelling legde hij een schilderij op de grond en sprong erin. De eerste keer werkte het niet. Zie je wel, dacht ik. Maar, toegegeven, hij sprong er nog eens in en plotseling veranderde de hele omgeving. We waren daar, in het schilderij.

By Zoë

'Sisi Boy' het toneelstuk. Het eerste waar ik aan moest denken was 'Sissy boy' de kledingwinkel. Daar ging het natuurlijk niet over. Nee, het ging over de koningin sisi. Het is dat mijn moeder houdt van kastelen en koningen anders had ik nooit geweten wie zij is. Ook toen ik tegen mijn vrienden zei dat ik naar sisi boy ging hadden ze allen nog nooit van sisi gehoord. Ik denk vooral hierdoor dat het geen leuke voorstelling voor de jeugd had geweest. Als je de jeugd wilt aantrekken tot theater was dit niet de goede voorstelling. Begrijp me niet verkeerd het was een goeie voorstelling. Het was grappig en de man kon ontzettend goed zingen. Toch is het niet de perfecte voorstelling om de jeugd aan te trekken omdat er niks spannend in voor kwam. Dit klinkt misschien oppervlakkig maar de gemiddelde puber houdt van actie anders is saai. Ik moet ook eerlijk zeggen dat het einde voor mijn gevoel net te lang duurde.

Toch zaten er wel een aantal sterke punten in de voorstelling en kwamen er een paar goede levenslessen voorbij.

Hoe gaat Cultura om met het Coronavirus

In aansluiting op de maatregelen die landelijk zijn afgekondigd, zijn alle vestigingen van Cultura gesloten en rijdt de bibliobus niet meer.
Dit betekent dat alle voorstellingen, films, cursussen, workshops, lessen etc. in Cultura tot en met 1 juni niet doorgaan.

Omdat je bij ons nu even geen live theater kunt bezoeken, delen we de komende tijd inspirerende en leuke dingen van en over artiesten die binnenkort wél weer bij ons te zien zijn! Ga naar Podium van Belofte.

We zijn gestart met een boeken bezorgservice in Ede. Nu Cultura dicht is, springen onze medewerkers op de fiets om boeken te bezorgen.

Zit jouw kind ook thuis en wil je tips voor leuke en leerzame activiteiten: Kijk dan hier naar Cultura TV! Ook juffen en meesters kunnen hier inspiratie opdoen.

LEES MEER